Topic outline

  • General

    Úvod do speciální pedagogiky

    Distanční studijní text pro 1. ročník bakalářského studia oboru Speciální pedagogika - vychovatelství

    e

    Autor: PhDr. Jarmila Klugerová, Ph.D. a Mgr. Bc. Blanka Gruberová

  • Topic 1

    SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA JAKO VĚDNÍ OBOR, JEJÍ PŘEDMĚT A CÍLE. VZTAH SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY K JINÝM OBORŮM.

    studijní cíleStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni:

    • definovat pojem speciální pedagogika
    • vyjmenovat a stručně popsat jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny
    • vymezit předmět a cíle speciální pedagogiky
    • určit mezioborové vztahy speciální pedagogiky.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: na studium této studijní jednotky si vymezte cca 1 hodinu.

    klicove pojmyKlíčové pojmy: speciální pedagogika, komprehenzivní speciální pedagogika, speciálně pedagogické jevy, speciálně pedagogické procesy, pomocné vědy, hraniční obory

  • Topic 2

    LEGISLATIVNÍ RÁMEC

    studijní cíleStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni:

    • legislativně vymezit speciální vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
    • popsat nejdůležitější právní normy upravující vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
    • definovat, kdo je dle zákona dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: Naplánujte si alespoň 3 hodiny, protože bude nutné vypracovat také POT č. 1.

    klicove pojmyKlíčové pojmy: zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, sociální znevýhodnění, školské poradenské zařízení, asistent pedagoga, podpůrná opatření

  • Topic 3

    HISTORIE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY

    studijni cileStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni

    • objasnit vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením
    • charakterizovat jednotlivá stádia vztahu společnosti k lidem s postižením
    • popsat jednotlivé etapy speciálně-pedagogického myšlení
    • objasnit význam a přínos některých osobností pro koncipování a vývoj oboru
    • popsat vývoj pojemnování oboru speciální pedagogiky.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: cca 1,5-2 hodiny

    klicove pojmyKlíčové pojmy: likvidace, segregace, charitativní péče, rehabilitační a preventivní péče, etapy speciálně-pedagogického myšlení, léčebná pedagogika, pedologie, pedopatologie, sociální pedagogika, defektologie, speciální pedagogika

  • Topic 4

    ZÁKLADNÍ KATEGORIE A TERMINOLOGIE VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE

    studijní cíleStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly dokážete

    • orientovat se v základní terminologii speciální pedagogiky
    • vysvětlit jednotlivé pojmy užívané v terminologii speciální pedagogiky
    • provést komparaci jednotlivých pojmů
    • vysvětlit pojmy norma, normalita a abnormalita
    • objasnit rozdílnost pojetí normality ve společenských a lékařských vědách.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: Tato studijní jednotka je náročná na zapamatování řady nových termínů a musíte vypracovat POT č. 2. Proto si na práci naplánujte alespoň 2 hodiny.

    klicove pojmyKlíčové pojmy: defekt, vada, defektivita, normalita, abnormalita

  • Topic 5

    SOCIALIZACE OSOB SE SPECIÁLNÍMI POTŘEBAMI

    studijní cileStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni

    • porozumět termínu socializace
    • charakterizovat jednotlivé stupně socializace
    • popsat rozdíl mezi integrací a inkluzí
    • objasnit školní integraci.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: Také v této studijní části naleznete mnoho nových pojmů k pochopení a zapamatování. Budete na studium potřebovat cca 2 hodiny.

    klicove pojmyKlíčové pojmy: socializace, stupně socializace, resocializace, sociabilita, integrace, inkluze, školní integrace

  • Topic 6

    STRUKTURA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY

    studijni cileStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni

    • vyjmenovat a stručně popsat jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny
    • vymezit základní terminologii a předmět jednotlivých speciálně pedagogických disciplín.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: Naplánujte si cca 1 hodinu. 

    klicove pojmyKlíčové pojmy: systém speciální pedagogiky, diferencující a integrační činitelé.

  • Topic 7

    SOMATOPEDIE - SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA OSOB S PORUCHAMI HYBNOSTI

    studijni cileStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni:

    • definovat somatopedii jako speciálně pedagogický obor
    • charakterizovat pojem hybnost
    • charakterizovat jedince tělesně postižené, nemocné a zdravotně oslabené
    • určit mezioborové vztahy speciální pedagogiky.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: Naplánujte si cca 1 hodinu.

    klicove pojmyKlíčové pojmy: somatopedie, hybnost, zdravotní oslabení, dětská mozková obrna

  • Topic 8

    LOGOPEDIE - SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA OSOB S NARUŠENÍM KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTISTI

    studijni cileStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni:

    • vymezit základní terminologii
    • definovat logopedii jako speciálně pedagogický obor
    • charakterizovat pojem narušená komunikační schopnost
    • rozlišovat jednotlivé jazykové roviny.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: cca 1 hodina

    klicove pojmyKlíčové pojmy: logopedie, komunikace, narušená komunikační schopnost, jazykové roviny

  • Topic 9

    SURDOPEDIE - SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA OSOB S PORUCHAMI SLUCHU

    studijni cileStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni:

    • vymezit základní terminologii v oblasti surdopedie
    • definovat surdopedii jako speciálně pedagogický obor
    • charakterizovat osoby s postižením sluchu.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: cca 2 hodiny

    klicove pojmyKlíčové pojmy: surdopedie, postižení sluchu, kochleární implantát

  • Topic 10

    TYFLOPEDIE - SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA OSOB S PORUCHAMI ZRAKU

    studijní cíleStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni:

    • vymezit základní terminologii v oblasti tyflopedie
    • definovat tyflopedii jako speciálně pedagogický obor
    • charakterizovat osoby se zrakovým postižením
    • charakterizovat jednotlivé kategorie jedinců se zrakovým postižením.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: cca 1 hodina

    klicove pojmyKlíčové pojmy: tyflopedie, osoby nevidomé, osoby slabozraké, osoby se zbytky zraku, poruchy binokulárního vidění

  • Topic 11

    ETOPEDIE - SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA OSOB S PORUCHAMI CHOVÁNÍ

    studijni cileStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni:

    • vymezit základní terminologii v oblasti etopedie
    • definovat etopedii jako speciálně pedagogický obor
    • objasnit termín poruchy chování.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: cca 1 hodina

    klicove pojmyKlíčové pojmy: etopedie, poruchy chování

  • Topic 12

    PSYCHOPEDIE - SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA OSOB S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM

    studijni cileStudijní cíle: Po prostudování budete umět

    • vymezit základní terminologii v oblasti psychopedie
    • definovat psychopedii jako speciálně pedagogický obor
    • vysvětlit rozdíl mezi pojmem mentální postižení a mentální retardace
    • klasifikovat jednotlivé skupiny osob s mentální retardací.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: opět si ponechte na studium cca 1 - 2 hodiny.

    klicove pojmyKlíčové pojmy: etopedie, mentální postižení, mentální retardace, demence

  • Topic 13

    SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ 

    studijni cileStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete umět:

    • vymezit základní terminologii v oblasti specifických poruch učení
    • charakterizovat jednotlivé druhy specifických poruch učení.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: cca 1,5 hodiny

    klicove pojmyKlíčové pojmy: specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmuzie, dyspinxie, dyspraxie

  • Topic 14

    SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA OSOB SE SOUBĚŽNÝM POSTIŽENÍM VÍCE VADAMI 

    studijni cileStudijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete dokážete:

    • vymezit základní terminologii v oblasti speciální pedagogiky vícenásobně postižených
    • uvědomit si úlohu alternativní a augmentativní komunikace.

    cas ke studiuDoba potřebná ke studiu kapitoly: tato studijní jednotka není příliš složitá, ale počítejte s časem na vypracování POTu a také na zvládnutí autoevaluačního testu. Proto si na její zvládnutí naplánujte cca 2 hodiny.

    klicove pojmyKlíčové pojmy: kombinované postižení, alternativní komunikace, augmentativní komunikace, hluchoslepota