Úvod
Úvod do vzdělávání dospělých
Distanční studijní text pro studenty 1. ročníku bakalářského studia na UJAK Praha
Autor: PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
Distanční studijní text pro studenty 1. ročníku bakalářského studia na UJAK Praha
Autor: PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
1.
VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V ANTICKÉM ŘECKU
Studijní cíle: po prostudování této studijní části budete schopni:
Klíčové pojmy: svobodný rozvoj inividuaity, naturalismus, racionalismus a intelektualismus, Homér, Antická Sparta, Antické Athény, období klasické, sofisté, Sokrates, Platon, Aristoteles, Lykeion, metoda dialogu, helénismus, sedmero svobodných umění.
Čas potřebný ke studiu: Na tuto tudijní jednotku si naplánujte cca 6 hodin. Obsahuje řadu faktografických údajů, proto je náročná na studium.
2.
VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V ANTICKÉM ŘÍMĚ
Studijní cíle: Po prostudování této studijní části dokážete:
Klíčové pojmy: prakticimus, utilitarismus, vojenská výchova, právo, řečnictví, virtus, otec, řečnické školy, gramatické školy, odborné vysoké školy, veřejné knihovny, didaktika, státní plat učitelů.
Čas potřebný ke studiu: cca 6 hodin
3.
VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDOVĚKU
Studijní cíle: Po prostudování této studijní části dokážete:
Klíčové pojmy: křesťanství, láska k bližnímu, supranaturalismus, naturalismus, církev, církevní řády, výchova prvních křesťanů, klášterní školy, katedrální školy, Karel Veliký, scholastika, univerzita, univerzitní národy, fakulta, rektor, děkan, prokurátor, semestr, disputace, univerzitní koleje, univerzitní grady, rytířská výchova, městské školy, školy partikulární.
Čas potřebný ke studiu: Tato část je rozsáhlá a hodně náročná na studium. Naplánujte si na ni cca 8 hodin.
4.
VÝCHOVNÉ IDEÁLY RENESANCE A HUMANISMU
Studijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni:
Klíčové pojmy: humanismus, renesance, individualismus, estetismus, naturalismus, utilitarismus, empirie, rozvoj věd, aristokratičnost, latina, vnější forma, Erasmus Rotterdamský, Francois Rabelais, Jiří Melantrich, Daniel Adam, z Veleslavína.
Čas potřebný ke studiu kapitoly: cca 6 hodin
V předchozích studijních částech jsme uzavřeli období středověku, období nadvlády církve a ocitáme se na počátku etapy lidských dějin, která zásadně mění život lidské společnosti. Staré ideály se kácejí, mizí víra v autoritu a poddajnost vládě a církvi. Do popředí vystupuje lidská individualita se svým rozumem a zkušenostmi. Rozvíjí se obchod a průmysl. Vědci přicházejí s novými objevy. A v tomto jednom z nejpodivuhodnějších období lidských dějin se rodí nová pedagogická teorie. V textu si rovněž všimněte zvláštností české renesance spjaté více než jinde s obdobím reformace.
5.
REFORMACE
Studijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete umět:
Klíčové pojmy: moc církve, zlořády v církvi, náprava církve, John Wycliff, Jan Hus, demokratičnost, prostý lid, národní jazyk, Martin Luther, Filip Melanchthon, Johannes Sturm, Jednota bratrská, Jan Blahoslav.
Čas potřebný ke studiu kapitoly: Opět si naplánujte asi 6 hodin
V předešlé kapitole jsme hovořili o etapě renesance a humanismu jako o hnutí aristokratickém, které nezasáhne nejnižší vrstvy obyvatelstva. Jako programový opak vzniká reformace, hnutí lidové. Reformace (lat. znovuobnovení) byl proces v křesťanské církvi s těžištěm v 16. století s cílem nápravy poměrů a návratu ke křesťanství, nezatíženému tradicí. V její průběhu se vytvořily protestantské církve. V oblasti školství je reformace spojena se školstvím lidovým s mateřským jazykem.
6.
PEDAGOGIKA PROTIREFORMACE A JEZUITÉ
Studijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni:
Klíčové pojmy: reformace, protireformace, Tridentský koncil, Ygnác z Loyoly, jezuitský řád, poslušnost a oddanost papeži, disciplina, latinské školy, bezplatné vzdělání, individuální přístup, praktické předměty, péče o tělo, mechanické učení, formalismus, udavačství, Klmentinum.
Čas potřebný ke studiu kapitoly: cca 6 hodin
7.
PEDAGOGIKA JANA AMOSE KOMENSKÉHO
Studijní cíle: Po prostudování této kapitoly budete schopni:
Klíčové pojmy: Třicetiletá válka, bitva na Bílé hoře, exil, pedagogický optimismus, náprava světa, pansofie, pedagogický systém, obrat k dítěti, škola jako dílna lidskosti, cíl výchovy, obsah výchovy, prostředky výchovy, podmínky výchovy, metody výchovy, pedagogické zásady, pedagogický realismus, didaktika, jazykové učebnice, komeniologie.
Čas potřebný ke studiu kapitoly: cca 8 hodin
Poslední kapitolu prvního dílu uzavírá dílo muže dvou epoch. Doznívá v něm univerzalistické pojetí středověku. Komenský chce najít metodu, kterou by poznal naráz celý svět a jeho principy. Zároveň klade důraz na individualitu člověka. Těžiště poznání vidí ve věcech a tím přesouvá realismus do pedagogiky. Pro pochopení Komenského pedagogických názorů a principů si nejprve uvedeme jeho pohnutý život poznamenaný bouřlivými událostmi třicetileté války, která začala, když mu bylo 25 let a skončila, když dosáhl 56 let. Následně se zaměříme na rozbor pedagogického systému. Zmíníme cíl, obsah, prostředky a metody vzdělávání. Velikost osoby a díla Komenského je doložíme jeho odkazem pro současnost.
8.
VÝVOJ PEDAGOGICKÉHO MYŠLENÍ V OBDOBÍ OSVÍCENSTVÍ, VÝVOJ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH V EVROPĚ A V ČR.
Studijní cíle: Po prostudování této závěrečné studijní části byste měli umět:
Klíčové pojmy: osvícenství, emancipace, liberální a konzervativní směr vzdělávání, andragogika, Umělecká beseda, Dělnická akademie, Baťův systém vzdělávání, školy práce.
Čas potřebný ke studiu kapitoly: Naplánujte si 1 - 2 hodiny.